09 January 2012

Dali!

9 comments:

  1. İşte!
    Sen resim yaparken istediğin nesneyi erit, akıt , perspektifle oyna; fotoğrafta böyle çıkarsın tabi.. O üç kedi aslında bir tane, sandalye tabure şövale yerde duruyor su yeri ıslatmıştır .. Bu işde Dali' nin parmağı var kesin . O zıplamış herşey yerinden oynamıştır.. Kompozisyonu Dali kurmuştur .( şanslı fotoğrafçı). Amma da keyif almıştır . ( Kedi o kadar keyifli görünmüyor.) Zaten yer çekiminden kurtulmuş bir zihnin görüntüsü de başka türlü olmazdı.

    ReplyDelete
  2. Resim yaparken Dali'nin zihin dünyasını okumamız için çekilmiş bir fotoğraf.Her türlü baskıdan, bağdan, önyargı ve hatta bilgiden uzak , tamamen özgürce tuvalin karşısına geçmek ve yaratmak için tıpkı böyle ayaklar yerden kesilmeli ..

    ReplyDelete
  3. bu fotoğrafta baktığımda bugünün fotoğrafçılarının ne kadar kolaycı, tüketici, üç kağıtçı olduğu geliyor aklıma.

    ReplyDelete
  4. Öyle bir 'an' ki gerçeklik algısıyla çelişiyor. Ama gerçek, yaşanmış. Gerçek neydi bu arada? An tam olarak ne kadarlık bir zaman dilimini kapsıyordu? Öyle bir an ki rüyalardan korkma diyor. Ursula gölgelerden biri, bana gülümsüyor.

    ReplyDelete
  5. Dali kimdir? Sanata bakis acisi nedir? Resim yaparken aklindan neler gecer? Surrealizm dedikleri de nedir? (Bu fotografi cekmek icin epey ugrastiklari bilgisi kaldi aklimda.Fakat hatirlamiyorum nerden edindigimi bu bilgiyi su an.) O kediler kac kez atilmistir havaya? her seferinde 4 ayak uzerine dusmus mudur? Dali kac kere sicramistir? Bu kare, onun istedigi gibi mi olmustur?
    İcimde bir ozgurluk hissi uyaniyor bu fotografa baktikca ve her seyin mumkun oldugunu dusunduruyor.

    ReplyDelete
  6. Bir fotoğraf ne kadar gerçektir ?
    İşte, bu fotoğraftaki kadar.. Dali kadar..

    Peki ya, bir gerçek ne kadar gerçektir ?
    Herkesin kendi kadrajındaki kadar..
    Bildiklerimiz ve anladıklarımız kadar..
    Göremediklerimiz ve çözemediklerimiz kadar..
    Aklı selimliğimiz ve deliliğimiz kadar..

    Her gerçek, onu yaşayan insanın toprağındaki gerçeklikte büyür..
    Tıpkı her hayal gibi..

    Ve insanoğlu kendi toprağındaki sonsuz savaşı sürdürür..

    Hayalleri ile gerçeklerini,
    Gerçekleri ile de hayallerini öldürür..
    Ve tazeliği sürekli yinelenen bir ceset olarak,
    Hayal ile gerçek arasında varlığını sürdürür.....

    ReplyDelete
  7. Dünyanın sonuna yolculuk edip, heybesinde birşeyleri bize getirebilen nadir insanlardan biri. Deli olmak ya da Dali olmak, belki tüm mesele bu...

    ReplyDelete
  8. Bu fotoğrafa bakan bir çok kişi gibi bende de genel bilgiler canlandı: bu fotoğraf çekilirken yaşanan zorluklar, fotoğrafın nasıl çekilmiş olabileceği, önce hangi nesnenin fotoğrafının çekildiği, ayrıca bu fotoğrafla ilgili medyada anlatılanlar, fotoğrafı çeken kişinin dali olması…vb. yani içerikten çok bu duruma dair edinilik bilgiler akın etti zihnime. Ve bunu kıramadığım için zorlandım anlatmakta hislerimi. Aslında fotoğrafta şartlanmışlıkların kırıldığı/kırılabildiği bir ortam yaratılmışken; izleyen açısından aksi yaşatılıyor, bakan kişi için sorgulattığı ilk anda ‘teknik’ ayrıntısı.

    fotoğraftaki tek duygu ifadesi: fotoğraftaki adamın ‘işte buldum, işte başardım’ der gibi yani başarı sonrasında ortaya çıkacak bir yüz ifadesinin olması. Ama bir plaza insanının başardım ifadesi değil o. Daha insanca. Belki bir çocuğun bir şeyi kendi kendine başardığı andaki yüz ifadesi ya da kimsenin sonucunu ya da nedenini anlayamayabileceği bir deneyin sonucuna sevinen bir dâhinin başarı ifadesi…

    “Hadi çiz şimdi düşlerindeki resmi, sonra düşün düşlerini, sonra tekrar düşün düşlerini, sonra anlat insanlara, anlamayacaklarını bile bile… Tek seferde değil, çok kez denemen gerekecektir o düşü bu dünyada kurmak için, maddeye indirgemek için. Korkma harekete geç, üşenme kalk ve yap, sadece sen bilecek olsan bile o düşün anlamını, anlamayacak olsa da diğerleri yine de kalk ve yap. Çünkü yaşamını kendi düşleri üzerine kuramayanlar, yalnızca başkalarının düşlerinde figüran olurlar… bu fotoğraftaki kedi, su, sandalye... gibi"

    ReplyDelete
  9. Nekadar soyut çalışsa da Dali yaptıklarının ne derece gerçek hayattan olduğunu anlatmaya çalışmış sanki ve soyut kavramına yeni bir boyut getirmiş..Hayaller bizim gerçekliğimizdir onlar olmadan biz olamayız.. Kediler suyu devirir, ortalık dağılabilir ama resim devam eder,,her dağılan hayattan sonra bizim yine de devam ettiğimiz gibi...

    ReplyDelete